Counter-Strike ma 21 lat!

​Seria sieciowych strzelanek Counter-Strike może już legalnie pić alkohol we wszystkich stanach USA. Tytuł, którego pierwsza odsłona debiutowała 19 czerwca 1999 roku, świętował kilka dni temu 21. urodziny. Dzisiaj nadal pozostaje jedną z najpopularniejszych gier na świecie, a to duże osiągnięcie.

21 lat temu panowie Minh Le oraz Jess Cliffe wydali skromny mod o nazwie Counter-Strike do popularnej wtedy produkcji, Half-Life. Postawili na nieco bardziej realistyczne podejście niż ta "podstawka", z walką terrorystów i antyterrorystów, podziałem na rundy czy kupowaniem broni.

Reklama

Valve natychmiast zauważyło potencjał, więc Le oraz Cliffe zostali zatrudnieni i już w listopadzie 2000 roku Counter-Strike doczekał się wydania pudełkowego. Dzisiaj klasyczny tytuł - w celu odróżnienia od późniejszych - określa się jako Counter-Strike 1.6, choć 1.6 było ostatnią wydaną aktualizacją.

Nowatorskie wtedy podejście i pomysły przetrwały w serii do dzisiaj. Niektóre koncepty - jak tryby z odbijaniem i eskortowaniem zakładników - są dziś mniej popularne. Już wtedy rozbrajaliśmy jednak bomby i toczyliśmy potyczki w rundach, zaczynają z zachowaną w poprzedniej turze bronią.

W 2004 roku Valve we współpracy ze studiem Turtle Rock wydało Counter-Strike: Source, o której to produkcji dziś wielu graczy najchętniej by zapomniało. Europejscy profesjonaliści woleli pozostać przy 1.6, ale dzięki Source znacznie rozwinęła się scena zmagań esportowych w Stanach Zjednoczonych.

Na nową odsłonę trzeba było czekać bardzo długo, bo aż do Counter-Strike: Global Offensive w 2012 roku. Tym razem za prace wzięło się studio Hidden Path Entertainment, które zdołało z powodzeniem połączyć miłośników 1.6 oraz Source pod jednym sztandarem. Ten projekt rozwijany jest do dzisiaj.

O niesłabnącej popularności najlepiej świadczy fakt, że w ostatnim okresie CS:GO zaczęło regularnie wyprzedzać Dotę 2 na liście najchętniej granych tytułów na Steamie. A właśnie w cieniu Doty 2 strzelanka pozostawała przez wiele lat, nie zasługując na podobne zainteresowanie u wydawcy.

Reklama

Najlepsze tematy