Reklama

Apple pobierze mniejszą prowizję za aplikacje

​Apple ugięło się pod coraz większą presją ze strony deweloperów i ogłosiło, że twórcy aplikacji zarabiających mniej niż 1 milion dolarów będą musieli oddawać korporacji tylko 15 procent zysków, a nie 30 procent - jak było dotychczas. Taki warunek obejmuje znaczącą większość aplikacji na iOS.

Nowy "Program App Store dla małych przedsiębiorstw" zacznie obowiązywać od 1 stycznia. Limit 1 miliona dolarów dotyczyć będzie roku kalendarzowego. Jeśli przekroczymy go choćby o jednego dolara, automatycznie będziemy z powrotem kwalifikować się do stawki wynoszącej 30 procent.

Jeśli natomiast nasze zyski spadną poniżej tego poziomu, w następnym roku kalendarzowym będziemy mogli ubiegać się o obniżkę. Brzmi sensownie. Nie jest to pierwszy raz, gdy Apple wprowadza 15-procentową stawkę - tak było w przeszłości z niektórymi usługami subskrypcji.

Reklama

Jeśli takie abonamenty zostawały na iOS przez ponad rok, mogły płacić mniej, jak jest na przykład z Amazon Prime Video. Tym razem obniżka dotyczy jednak dużo, dużo większej grupy deweloperów - zyski poniżej miliona dolarów to przecież zdecydowana większość aplikacji dostępnych u Apple.

Krok jest też znaczący z wizerunkowego punktu widzenia, ponieważ korporacja jest obecnie zaangażowana w bardzo głośną batalię prawną z Epic Games, związaną właśnie z opłatami w ekosystemie App Store - Epic nie chce na przykład płacić za dodatkowe transakcje w Fortnite.

Zmiany nie obejmą takich dodatków, a już na pewno nie obejmą samego Epic Games, które zarabia grubo ponad 1 milion dolarów. A raczej zarabiało, zanim Apple nie usunęło Fortnite z App Store właśnie w związku z naruszeniem zapisów umowy mówiących o opłatach za transakcje cyfrowe.

Obie firmy wystosowały przeciw sobie pozwy, a konflikt trwa. Tymczasem 98 procent pozostałych deweloperów jest dużo bardziej zadowolonych - serwis The Verge szacuje, że właśnie taki procent przedsiębiorców publikujących w App Store "załapie się" na obniżkę haracz... prowizji przez Apple.

ESPORTER
Dowiedz się więcej na temat: Apple
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy